Behöver du nytt kort?
Är ditt kort trasigt, har du bytt namn eller fungerar inte kortet?
Om du har förlorat ditt kort, blivit bestulen på det eller upptäckt obehöriga transaktioner ska du omedelbart spärra kortet - oavsett om det är ett bankkort eller kreditkort. Du kan spärra ditt bankkort i internetbanken, app eller på telefon. Kreditkort spärrar du alltid på telefon.
Du kan spärra, och ersätta, ditt bankkort i internetbanken och appen dygnet runt.
I vissa fall kan du även få hjälp med att få ett ersättningskort så att du kan fortsätta din resa. Ett ersättningskort kostar 400 kronor. Kontakta kortservice utland för tips och råd.
Om du tror att du vet var kortet är behöver du inte spärra kortet utan kan stänga det tillfälligt. Det gör du enklast direkt i appen och internetbanken.
Klicka på ”Kort” i menyn
Välj det kort som ska stängas tillfälligt.
Tryck på "Stäng kortet tillfälligt" och bekräfta.
Du kan när som helst öppna kortet igen. Då gör du på samma sätt som när du stängde det.