Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Så här gör du för att lämna ett klagomål
![Händer som plockar röda äpplen och lägger de i en hink](/content/dam/global/brand/images/everyday-situation/panorama/GettyImages-514460145-panorama.jpg)
Vi vill att du ska vara nöjd som kund hos oss. Om du inte är nöjd vill vi gärna att du hör av dig till oss med dina synpunkter. Genom dina synpunkter får vi möjlighet att förbättra oss, både i vårt bemötande mot dig som kund och i erbjudandet av våra produkter och tjänster.
-
Inkomma med klagomål
För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med vårt bemötande och våra produkter. Är du missnöjd är den enklaste vägen att få hjälp att ringa oss eller besöka något av våra kontor.
Ring Kundcenter 0771-22 11 22
Logga in och aktivera telefontjänst (privatkund)Ring Kundcenter företag 0771-33 44 33
Så aktiverar du vår telefontjänst (företagskund)Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas. I punkterna här nedanför får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.
-
Överklaga beslut till Swedbanks Kundombudsman
Om du efter första beslut fortfarande inte är nöjd med det svar du fått av Swedbank, och ytterligare vill pröva ditt ärende, kan du kontakta Swedbanks Klagomålsansvarig eller Kundombudsman. Beskriv, helst skriftligt, vad du tycker är fel och vem du tidigare haft kontakt med i ditt ärende.
Fyll i blanketten Överklagan av bankens beslut (pdf)
Fyll i blanketten så utförligt som möjligt. Blanketten kan skickas in digitalt eller med post.
1. Skicka in blanketten digitalt genom att klicka på knappen "Skicka via mail" om du fyller i blanketten online.
2. Skicka in blanketten via e-post till: kundombudsmannen@swedbank.se
3. Posta blanketten till oss. Om du inte har tillgång till själva blanketten kan du skicka en beskrivning av vad som hänt.
Swedbank
Klagomålsansvarig/Kundombudsman
105 34 StockholmOm ditt ärende gäller försäkringsprodukter hos Swedbank Försäkring ska du kontakta Swedbank Försäkring direkt med brev eller e-post.
Swedbank Försäkring, Klagomålsansvarig
105 34 Stockholm
klagomal-forsakring@swedbank.se -
Om du fortfarande inte är nöjd
Om du efter omprövning av bankens Kundombudsman inte är nöjd med bankens slutliga beslut, kan du vända dig till nedanstående instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.
Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
arn.seARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Konsumentvägledning
Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
konsumenternas.seSjälvständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.
Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
domstol.seSärskild information
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen/mobilbanken och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.
I formuläret på onlineplattformen ska du ange följande mejladress till banken: kundombudsmannen@swedbank.se
Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på Konsument Europas webbplats, konsumenteuropa.se
Behandling av personuppgifter
Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta Swedbank med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta Swedbanks dataskyddsombud:
Swedbank Dataskyddsombud
Swedbank AB
105 34 StockholmMer information avseende personuppgiftsbehandling samt ytterligare kontaktvägar finns på Swedbanks hemsida och i Swedbank Group Privacy Notice. Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina Personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.
Swedbank Group Privacy Notice (pdf)
Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se
-
Kontakta oss
Om du vill framföra ett klagomål ska du kontakta din kontaktperson, eller någon av oss på kontoret, för att få förklaring eller reda ut eventuella missförstånd.
Du når oss via:
Telefon: 0492-795 00
E-mail: info@vimmerbysparbank.sePostadress: Vimmerby Sparbank AB
Box 103
598 22 VimmerbyBesök: Kyrkogårdsgatan 20
-
Om du inte är nöjd med ditt svar
Om du inte är nöjd med det svar du fått från kontoret kan ärendet prövas på nytt. För att ditt ärende ska omprövas ber vi dig skriftligen beskriva ditt ärende.
Sänd din överklagan till:
Klagomålsansvarig
Vimmerby Sparbank AB
Box 103
598 22 VimmerbyEller via mejl: axel.tunek@vimmerbysparbank.se
Klagomålsansvarig är Axel Tunek, VD.
Andra vägar för prövning
Om vi inte har kunnat tillmötesgå dig i ett överklagat ärende kan du gå vidare genom andra vägar för prövning. Du kan få opartisk information och vägledning från Konsumenternas Bank- och Finansbyrå eller Konsumenternas Försäkringsbyrå om ditt ärende gäller försäkring. Du har även möjlighet att få ditt ärende prövat genom anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden eller vid allmän domstol.
Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Tfn: 0200-22 58 00
Läs mer på Konsumenternas Bank- och finansbyrås webbplats
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Tfn 08-508 860 00