Meny
Våra företagstjänster
Betala och ta betalt
Företagslån och finansiera
Spara och placera
Pension och försäkring
Internetbank, app, BankID

Notiser, betalningar och återbetalningar - Swish Företag

Swish Företag är ett smidigt sätt att ta betalt och göra insamlingar med för mindre företag, föreningar och organisationer. Vid betalningar anger kunden företagets Swish-nummer, istället för ett mobilnummer, eller scannar en QR-kod. Betalningen sätts in direkt på det konto som är kopplat till Swish-numret.

Betalningar - så fungerar de

  1. Kunden knappar in företagets Swish-nummer eller scannar företags QR-kod i Swish-appen.
  2. Kunden knappar in summan.
  3. Betalningen signeras med Mobilt BankID och en grön skärm visas när betalningen är genomförd.

Tips! Skaffa Swish företagsapp och skapa en Swish-rapport

Smidigare företagande

Med Swish företagsapp, som är ett komplement till Swish Företag, får ni ett smidigare företagande:

 

  • Ta betalt med QR-kod
  • Se inkommande betalningar i realtid
  • Tagga era betalningar
  • Kategorisera era betalningar
  • Hantera återbetalningar på ett smidigt sätt.
Illustration: Mobil med Swish

skapar du en Swish-rapport

Du kan enkelt skapa en egen rapport för inkomna Swishbetalningar i internetbanken. Följ stegen:

  1. Logga in i internetbanken-
  2. Gå till översikten: Betala/överföra – Swish – Swish funktioner.
  3. Välj Swish-rapport

Notiser - se betalningar utan att logga in med Swish-notiser

För att se mottagna betalningar loggar ni i Internetbanken Företag, Internetbanken Firma eller vår app. Om ni vill se mottagna Swish-betalningar utan att logga in så kan aktivera Swish-notiser. Då får ni notiser om mottagna Swish-betalningar direkt till mobilen. I notisen finns

  • information om belopp
  • eventuellt meddelande från betalaren
  • betalarens avsändarnummer som är delvis maskerat av integritetsskäl.
Ni ansluter er till tjänsten Swish-notis i Internetbanken Företag eller Internetbanken Firma. Personen som ansluter företaget behöver ha behörigheten ”Teckna avtal Swish". Följ stegen för att ansluta.

I internetbanken

1, Logga in i Internetbanken Företag eller Firma.
2. Gå till Tillval/Bevaka Ärenden.

  • Om ni redan har tjänsten "Bevaka ärenden" - välj Ändra i menyn.
  • Om ni saknar "Bevaka ärenden" så lägger behörighetsadministratören till det under Administrera/Behörighet.

3. Välj Anslut/Inkommen Swish-betalning.

I appen Sparbanken Företag

1. Logga in i appen
2. Gå till Inställningar.
3. Välj Notiser//inkommen Swish-betalning.

Återbetalningar

Var görs de?

Ni kan göra återbetalningar, på hela eller delar av tidigare genomförd Swishbetalning, i internetbanken eller i Swish företagsapp om ni skaffat den som komplement. 

När kan de göras?

Återbetalningar kan göras vid

  • retur
  • reklamation
  • utebliven leverans kopplad till tidigare betalning.

Hur kan de göras?

  • I internetbanken - genom att gå in på det konto där Swish-transaktionerna inkommer och därefter klicka på den transaktion man vill göra retur på. Klicka därefter på Återbetalningsknappen.
  • I Swish företagsapp – genom att klicka på transaktionen och därefter på ”Gör en återbetalning”.

Kontroll vid en återbetalning

Vid återbetalningen kontrolleras att

 

  • det finns en ursprunglig Swish-betalning och att det beloppet inte överskrids
  • den som ska få tillbaka pengar har kvar samma mobilnummer anslutet till Swish som vid den ursprungliga betalningen
  • det inte har gått mer är 12 månader sedan den ursprungliga betalningen.

Swish i kassa och beloppsgräns Swish Företag

Beloppsgräns Swish Företag

Det högsta belopp som ni kan ta emot är 150 000 kronor per betalning. Privatkundens beloppsgräns styrs av respektive bank vilket kan innebära att beloppsgränser kan variera och att en kund kan ha möjlighet att göra större betalningar än en annan.