Sms-fiske – skydda dig mot smishing
Sms-fiske – smishing på engelska – är en typ av bedrägeri där bedragare försöker lura dig med bluff-sms.
Att bli utsatt för bedrägerier är obehagligt och kan bli jobbigt. Men ju mer du lär dig om hur det går till - desto bättre kan du skydda dig!
Om sms-fiske
Vad är smishing (sms-fiske)?
Ordet smishing (sms-fiske) – är en kombination av orden sms och phishing. Bedragarna försöker här lura dig med olika typer av bluff-sms där du blir uppmanad att göra olika saker:
1) Ringa ett telefonnummer, som i själva verket är falskt och inte tillhör den som bedragaren påstår sig vara.
2) Klicka på en länk, som inte leder dit du tror utan till en falsk webbplats.
3) Installera någon typ av program, vilket medför att bedragaren tar kontroll över din dator eller telefon.
Att manipulera eller förfalska avsändaren är tyvärr lätt för den som vet hur man gör. Så håll tungan rätt i mun!
Tips för att undvika sms-fiske
- Kontakta avsändaren själv, på numret som finns på deras webbplats, för att höra om de verkligen skickat sms:et.
- Undvik generellt sett att klicka på länkar om du inte är absolut säker på vem avsändaren är.
- Installera aldrig program på uppmaning av någon annan.
- Håll hårt i BankID, lösenord och koder. Använd aldrig dessa på uppmaningen av någon annan.
- Blivit ombedd att ringa? Kolla vart telefonnumret går hos en säker källa.
Tänk på!
Rapportera bluff-sms
Om du fått ett bluff-sms – anmäl det direkt! Du gör det genom att klicka på Rapportera skräp som ligger längst ner i sms:et under "Avsändaren finns inte i din kontaktlista". På så sätt hjälper du din mobilleverantör att stoppa bedrägerier.
Blivit utsatt för sms-fiske?
Lär dig mer om hur du kan skydda dig mot bedragarna.
3 vanliga varningstecken på bedrägerier
-
Oväntad kontakt
Oväntade kontakter som ser ut att komma från välkända företag, myndigheter eller någon du känner är ett vanligt försök att lura dig. Bedragare använder falska avsändare för att skapa trovärdighet och övertyga dig.
Tips: Agera aldrig snabbt, ta dig tid, tänk efter och kontrollera avsändaren.
-
Det är bråttom
Stress och rädsla är ett sätt att få dig att fatta ogenomtänkta beslut och göra det bedragaren vill, utan att tänka efter. Det kan handla om att ett lån ska ha tagits i ditt namn eller att pengar är på väg att lämna ditt konto.
Tips: Kontrollera alltid informationen du får. Använd ett telefonnummer som du själv sökt fram från tillförlitlig källa.
-
Det är för bra för att vara sant
Ett sätt att försöka lura dig är att ge dig ett ”erbjudande du inte kan motstå”. Det kan vara ett investeringserbjudande som lovar stor och snabb avkastning, eller en flörtig kontakt på sociala medier.
Tips: Kolla alltid källan om något känns för bra för att vara sant. Fråga någon du litar på vad de tycker och tror om erbjudandet.
Följ inte alla uppmaningar.
Om någon ber dig identifiera dig med till exempel Mobilt BankID, klicka på länkar, ladda ner program, lämna ifrån dig personliga uppgifter eller skicka pengar. Avsluta konversationen om du inte själv först tagit första kontakten.
Hjälp inte bedragarna att lyckas!
- Vi som bank behöver inga uppgifter från dig för att spärra kort eller stoppa transaktioner, vid pågående bedrägeriförsök. Lämna¨aldrig ut personliga uppgifter!
- Vi ber dig inte ringa upp oss eller klicka på länkar/bilagor om du inte är inloggad i internetbank eller vår app.
- Tänk på att det inte går att koppla samtal mellan olika banker, myndigheter och företag. Ring oss på vårt nummer själv i stället.
Olika typer av bedrägerier
Lär dig mer om olika typer av bedrägerier, varningssignaler och hur du skyddar dig.